Spēles mazuļiem
Mazuļi izaug vienā acumirklī. Pirmie 24 mēneši ir izšķiroši. Tagad Jūs varat turpināt atbalstīt viņu attīstību visos līmeņos — fiziskā, intelektuālā un psiholoģiskā. Šajā posmā viņi sāk apzināties savu ķermeni, kustoties un rotaļājoties. Turklāt nemaz nav grūti viņus pastāvīgi stimulēt, jo Jums ir nepieciešami tikai priekšmeti, kas mājās ir viegli pieejami.
Spēles 0–6 mēnešus veciem mazuļiem
Ko var darīt pirmajos sešos mēnešos?
- Ielieciet sauju dažādu krāsu zīmuļu lielā, biezā un caurredzamā plastmasas maisiņā, kas nesaplīst un ir cieši aizsienams. Novietojiet maisiņu mazulim tik tikko aizsniedzamā vietā. Guļot uz vēdera, sniegšanās, lai pieskartos maisiņam, stiprina roku un kakla muskuļus, kā arī ir ļoti noderīga maņu attīstībai. Vienlaikus tas Jums palīdzēs viņu iepazīstināt ar krāsām.
- Viegli paberzējiet mazuļa ķermeni un rokas ar dažādiem audumiem un lieciet viņiem pasmaržot dažādus aromātus. Jūs varat stiprināt viņu neironu savienojumus, glāstot ādu ar zīdu, vilnu, kokvilnu un pūkainiem audumiem. Iepazīstiniet mazuli ar dažādām smaržām, piemēram, apelsīnu, vaniļas un lavandas.
- Kad mazulis spēj radīt skaņas, ierakstiet tās un atskaņojiet viņam. Novērojiet, kā viņš reaģē uz savām skaņām. Ja tās viņu stimulē, ierakstiet dažādas mājas skaņas, piemēram, tālruņa zvana signālu vai mūziku. Šis vingrinājums palīdz atšķirt skaņas, un vēlāk tas palīdzēs atšķirt dažādus vārdus. Ja mazuļiem atkārto vienas un tās pašas skaņas un vārdu paraugus, viņi tos iegaumē. Nākamreiz, kad viņi izdzirdēs šīs skaņas, tās jau būs pazīstamas.
- Kad mazulis guļ uz vēdera, paņemiet un sasitiet divas koka karotes, lai viņu vilinātu pie sevis. Viņam tuvojoties, palieliniet skaņuKad mazulis jau sēž, varat viņam iedot koka karotes trokšņa radīšanai. Noteikti uzraugiet viņa rotaļas. Dzirdot dažādus ritmus un toņus, uzlabojas bērna neironu savienojumi.
- Novietojiet rotaļlietu mazulim priekšā un pēc tam to paslēpiet. Pēc paslēpšanas pavaicājiet: “Nez kur tā palika?” — un, to meklējot, jautājiet: “Vai tā ir šeit?”. Vērojiet mazuļa reakcijas. Vērojiet viņa attīstību ik reizi, spēlējot šo spēli. Vai viņš pavērsīs acis uz vietu, kur paslēpāt rotaļlietu, vai mēģinās doties uz turieni?…. Turklāt neaizmirstiet pirms un pēc rotaļām nomazgāt rokas gan sev, gan mazulim atbilstoši vietējo veselības aizsardzības iestāžu ieteikumiem. Cik vien iespējams, centieties seju neaizskart ar rokām!
Spēles 6–12 mēnešus veciem mazuļiem
- Muzikālās rotaļlietas vienmēr piesaista viņu uzmanību. Novietojiet rotaļlietu dažādās istabas daļās un ieslēdziet skaņu. Tad pajautājiet, no kurienes skan mūzika. Vai bērns mēģinās to atrast? Ja viņš pārvietojas tās virzienā, pārlieciet to dažādās vietās un vaicājiet vēlreiz. Ja mazulis māk rāpot, novietojiet to kādā viņam pieejamā vietā. Šāda veida aktivitātes lieliski noder, lai attīstītu cēloņsakarību izprašanu un palielinātu viņa telpisko izpratni. Noteikti uzraugiet viņa rotaļas.
- Šajos mēnešos varat sākt spēlēties ar lellēm. Vai mazulis meklē, ja paslēpjat tās sev aiz muguras? Tagad paslēpiet to mazulim virs galvas, aiz muguras vai zem spilvena, vēlreiz izņemiet un sarunājieties ar to. Ielieciet lelli mazulim rokās un vērojiet viņa rīcību. Ik pa laikam atkārtojiet šo spēli, līdz viņš mēģina Jūs atdarināt. Tā ir lieliska spēle neironu savienojumu veidošanai.
- Lai uzlabotu mazuļa kāpšanas spēju, izveidojiet kāpšanas zonu, pakāpeniski saliekot arvien vairāk lielu spilvenu citu virs cita (vispirms divus, tad trīs utt.). Uzlieciet rotaļlietu “virsotnes galā”, lai bērns kāptu un mēģinātu to sasniegt. Vienmēr uzraugiet bērna kāpšanu. Šī spēle palīdz attīstīt pamatprasmes, vēlāk sekmējot staigāšanu.
- 9–10 mēneši ir laiks, kad sākt attīstīt mazuļa izpratni par iekšpuses un ārpuses principiem. Ielieciet rotaļlietu spainī vai somā. Tad palīdziet viņam to izņemt. Izrunājiet vārdus “iekšā” un “ārā”. Šo spēli varat atkārtot tik reižu, cik vēlaties.
- Paņemiet sauju dažādu vecumam piemērotu gredzenu vai dažāda lieluma stīpu, turklāt, ja iespējams, atšķirīgās krāsās. Sakārtojiet tās secībā no mazākā līdz lielākajam un pēc tam otrādi. Kārtojot pēc izmēra un krāsas, paskaidrojiet savu rīcību. Uzlieciet tās mazulim uz pirkstiem vai ļaujiet tās paturēt un aizmest, pēc tam atkal paņemiet. Tas ir svarīgi konceptuālajai attīstībai.
- Pašizolācijā mājās palīdziet mazulim iepazīt apkārtējo vidi. Kopīgi ieejot istabā, apstājieties, lai pateiktu istabas nosaukumu un izskaidrotu tās funkciju. Nākamreiz apstājieties pie kādas mēbeles un izskaidrojiet tās īpašības, iepazīstiniet ar skaņām. Mudiniet mazuli atkārtot skaņas, ar kurām iepazīstināt, ja viņš to var. Pēc 10 mēnešu vecuma var izveidot ar atmiņu saistītus savienojumus, un šāda veida aktivitātes var būt ļoti noderīgas… Turklāt neaizmirstiet pirms un pēc rotaļām nomazgāt rokas gan sev, gan mazulim atbilstoši vietējo veselības aizsardzības iestāžu ieteikumiem. Cik vien iespējams, centieties seju neaizskart ar rokām!
Spēles 12–24 mēnešus veciem mazuļiem
- 12–16 mēnešu vecumā lasiet grāmatas, kas piesaista viņu uzmanību. Ļaujiet viņiem aplūkot attēlus. Iepazīstiniet ar attēlos redzamajiem priekšmetiem un formām. Pēc to parādīšanas vaicājiet: “Kur ir šis? Kur ir tas?”
- Pēc 16 mēnešu vecuma sasniegšanas bērns sāk apgūt vairāk vārdu, un ir svarīgi to atbalstīt. Izgatavojiet zeķu lelles vai balonu modeļus un, izmantojot lelles, izdomājiet stāstus. Tas palīdzēs attīstīt bērnu radošumu un vārdu krājumu.
- No 16 mēnešu vecuma varat sākt rotaļas ar puzlēm un klučiem, kas palīdz uzlabot matemātikas un zinātnes prasmes.
- No 18 mēnešu vecuma būtu svarīgi izmantot atmiņas un salīdzināšanas kartītes, lai saskaņotu formas, objektus un koncepcijas. Kombinējot kartīšu priekšmetus un veidojot stāstu, Jūs palīdzat paplašināt bērna vārdu krājumu.* Bērniem ap 2 gadu vecumu ātri kļūst garlaicīgi. Sniegsim dažus ieteikumus viņu izklaidēšanai.- Spēlējiet spēli “uzmini, kas tas ir”: “Hmmm… Es skatos apkārt un redzu kaut ko sarkanu! Uzmini, ko es redzu!” – Ja ap jums ir cilvēki, veidojiet to kategorijas. “Paskatīsimies, cik vīriešu un cik sieviešu tu redzi! Cik blondu sieviešu tu redzi?” un tamlīdzīgi.- Varat spēlēt skaitīšanas spēles, kuru pamatā ir novērojumi, piemēram: “Paskaties debesīs — cik mākoņu vari saskaitīt? Kā Tev šķiet — pēc kā izskatās mākonis?” Un tā tālāk.
- Varat izmantot šos mirkļus, lai dejotu mūzikas pavadībā un kustētos. Dejas laikā pēkšņi apturiet mūziku. Arī bērnam sakiet apstāties. Kad viņš ir apstājies, sāciet vēlreiz, tad atkal apstājieties. Atkārtojiet to atkal un atkal. Tas uzlabo bērna klausīšanās un paškontroles prasmes.
- Paņemiet lukturīti un kopīgi sekojiet ēnām aptumšotā telpā. Ar savu roku izveidojiet dažādas formas, tad lieciet, lai arī bērns ar rokām veido dažādas formas. Ļaujiet viņam sekot savām ēnām. Pajautājiet, kuram pieder kura ēna. Ieslēdziet gaismu, ļaujiet ēnām izzust, pēc tam atkal izslēdziet. Atkārtojiet atkal un atkal no jauna. Bērniem patīk lietas, kas pēkšņi parādās kā pārsteigums. Šāda veida aktivitātes veicina bērna kognitīvo attīstību….. Turklāt neaizmirstiet pirms un pēc rotaļām nomazgāt rokas gan sev, gan mazulim atbilstoši vietējo veselības aizsardzības iestāžu ieteikumiem.
Spēles 12–24 mēnešus veciem bērniem
- Ielieciet somā dažādu izmēru un tekstūras rotaļlietas un priekšmetus. Lūdziet bērnam ielikt somā roku, tur neieskatoties, vienkārši pieskarties objektam un uzminēt, kas tas ir, to neizņemot. Ļaujiet, lai bērns mēģina uzminēt visus somā ieliktos priekšmetus, un izņemiet tos pa vienam. Šī ir ideāla spēle, lai iemācītos ievērot norādījumus, problēmu risināšanas prasmes un maņu apzināšanu.
- Kopā ar mazuli sagrieziet uz šķīvja dažādus augļus. Izmantojiet to gabaliņus, lai izceltu sejas vaibstus vai uzsvērtu emocijas. Piemēram, virs acīm uzlieciet apaļas kivi šķēles. Pagatavojiet lūpu no apelsīna daiviņas. Sagrieziet vīnogas, lai izveidotu zobus, ausi izveidojiet no āboliem utt. Ja bērns rīkojas tāpat, smejieties vai izrādiet pārsteigumu. Izpētot krāsas, formas, dažādas garšas, mazulim attīstās atdarināšanas prasmes un izpratne par plašu emociju diapazonu.
- Izgatavojiet tuneļus no lielām kartona kastēm. Ja vēlaties, nolieciet kaut ko tuneļa galā vai aizveriet to, lai bērns mēģinātu to atvērt. Ja tuneļa pēdējā daļa ir maza kastīte, mazulim nāksies izstiept ķermeni, lai izkļūtu tai cauri, un tas palīdz attīstīt telpisko uztveri. Šī spēle ir noderīga arī motorisko prasmju un koordinācijas attīstīšanai. Noteikti uzraugiet viņa rotaļas….. Turklāt neaizmirstiet pirms un pēc rotaļām nomazgāt rokas gan sev, gan mazulim atbilstoši vietējo veselības aizsardzības iestāžu ieteikumiem. Cik vien iespējams, centieties seju neaizskart ar rokām!