Kā viedierīces ietekmē bērna attīstību?
Planšetdatori un viedtālruņi atrodami vai katrā mājā, likumsakarīgi, ka arī mazulis izrādīs par tiem interesi. Jautājums, vai viedierīces nāk par labu vai kaitē bērniņa attīstībai, ir ļoti aktuāls, jo vēl nav pietiekami lielas laika distances, kas ļautu atskatīties un izdarīt skaidrus secinājumus. Vecāki, skolotāji, ārsti un zinātnieki lauž un vēl lauzīs šķēpus. Šajā rakstā mēs aplūkosim viedokļus, atstājot secinājumu izdarīšanu Tavā ziņā.
Iesākumā viedierīču lietošanas pozitīvie aspekti.
Viens no argumentiem – pasaule mainās, mazajam būs tajā jāiekļaujas. Atņemot iespēju savlaicīgi attīstīt iemaņas, vēlāk varētu rasties problēmas.
Runājot par konkrētiem argumentiem, interesantu ideju paudis kāds pētnieks no ASV. Kamēr bērniņš ir pavisam mazs un vēl nemāk darboties ar dažādiem priekšmetiem, pārsteigums, ka ar pirksta kustību pa skārienjutīgo ekrānu iespējams sasniegt noteiktu rezultātu, dod mazajam pārliecību par saviem spēkiem un izraisa vēlmi apgūt jaunas prasmes, rezultātā bērniņa attīstība noris straujāk.
Vēl kāds pozitīvs aspekts, ko var izmantot mācību nolūkos, ir bērnu pārsteidzošā aizrautība ar ekrānu. Ir kāds maz pētīts smadzeņu darbības fenomens, kas saistīts ar spoguļneironiem. Principā tie ir atbildīgi par spēju mācīties no citiem, atkārtojot darbības, arī iejušanos ,,otra ādā”. Interesantākais ir tas, ka, vērojot kādu darbību, spoguļneironi uz pus sekundi vērotājam dod pārliecību, ka darbību veic viņš pats, un pat sūta signālus attiecīgajām muskuļu grupām.
Lai kāds arī būtu aizrautības iemesls, bērnudārza un pirmskolas skolotāji atzīst, ka, pildot dažādus uzdevumus planšetdatorā, bērna uzmanība ir noturīgāka un tas ir lielisks palīgmateriāls dažādu jaunu zināšanu un prasmju apgūšanā. Ir arī pētījumi, kas liecina, ka bērni, kas lieto viedierīces, agrāk apgūst rakstīt un lasītprasmi. Tagad pievērsīsimies argumentiem, kas atspoguļo pretējo viedokli.
Lielākās raizes saistās ar to, ka bērns pierod pie “ekrāna sabiedrības” un neattīsta sevī spēju komunicēt ar apkārtējiem. Ja vecāki izmanto viedierīces, lai nomierinātu mazo, bērnam vēlāk var būt problēmas ar savaldību, spēju tikt galā ar savām emocijām. Kā nozīmīgs viedtālruņu lietošanas negatīvais aspekts tiek minēts arī tas, ka bērnā tiek nomākts radošums. Informācija ir pasniegta gatavā, pievilcīgā veidā. Nav nepieciešams iztēloties un radīt.
Lai arī rezultāti par rakstīt un lasītprasmes apgūšanu ir pozitīvi, ir apkopoti dati, kas liecina, ka vēlāk var būt problēmas ar eksaktajiem mācību priekšmetiem, loģiku. Tāpat arī tiek minēts fakts, ka, pierodot pie spēcīgas maņu stimulēšanas, mainās bērna uztvere un vēlāk var būt grūtības ar vienveidīgas informācijas plūsmas uztveri, piemēram, gari teksti bez vizuāliem un audio efektiem vai grāmatu lasīšana var izrādīties apgrūtinoša.
Apkopojot iepriekš minēto, gribētos izcelt vienu – lai bērniņš attīstītos vispusīgi, nepieciešams viņu arī vispusīgi nodarbināt. Ja pārlieku aizrausieties ar vienveidīgām aktivitātēm, pārējās jomas no tā cietīs. Attiecībā uz viedierīcēm vecākiem ir rūpīgi jāizvērtē un intuitīvi jājūt, kāds būtu pareizākais risinājums viņa mazulim. Ja bērniņš ir sevī ierāvies, varbūt izglītojošās un efektīvās aplikācijas nav labākais risinājums, jo svarīgāk šajā gadījumā būtu, lai mazais iemācās burtot blakus pieaugušajam – sarunājoties, jokojoties, saprototies, pat ja tas nozīmētu, ka burtiņu māksla tiek apgūta nedaudz lēnāk.
Ejiet savu ceļu – ar sirdi un prātu!