Attīstošas rotaļas un nodarbes mazulim
Nodarbes mazulim. Izmantojiet maņas! Mazuļi mācās ar sajūtām – aptaustot, pasmaržojot un nogaršojot pasauli sev apkārt. Tāpēc, kad cenšaties bērniņam kaut ko iemācīt, izmantojiet spēcīgus izteiksmes līdzekļus. Ļaujiet mazulim jaunatklāto priekšmetu pataustīt un iegaumēt.
Mazuļa apziņa
1 – 3 gadu vecums ir īstais laiks, kad pieradināt mazuli pie apziņas, ka viņš var palīdzēt ikdienas darbos. Mēģiniet pamazām iesaistīt bērnu rotaļlietu vai drēbju kārtošanā. Varat padarīt procesu bērniņam interesantāku un izglītojošāku, izveidojot vairākas kaudzītes, kur katra rotaļlieta jānoliek. Piemēram, aiciniet bērnu mīkstās mantiņas likt vienā kaudzē, rotaļu klucīšus, konstruktorus un citus cietos priekšmetus – otrā. Sākumā bērniņa līdzdalība darbus var palēlināt, taču tā ir investēšana viņa attīstībā un sava laika taupīšanā nākotnē.
Priekšmetu medības
Nodarbes mazulim. Bērniem patīk pētīt un atklāt. Izmantojiet to sava mazuļa attīstības labā! Kad atrodaties lielveikalā, aiciniet bērnu meklēt produktus, kas ir kādā konkrētā krāsā (piemēram, violetā), vai meklēt noteiktas formas priekšmetus (piemēram, apaļus). Ja bērniņš vēl ir par mazu, lai tiktu ar šo uzdevumu galā paša spēkiem, palīdziet viņam. Paņemiet rokā trīs priekšmetus un pajautājiet, kurš no tiem ir sarkanā krāsā vai kurš – kvadrātveida. Aktivitātei nav nepieciešams veikals – to var darīt arī mājās vai brīžos, kad nepieciešams nodarbināt bērnu, piemēram, sēžot uzgaidāmajā telpā pie ģimenes ārsta. Ja izmantojat šo rotaļu mājās, varat arī paslēpt kādu priekšmetu un aicināt bērnu doties jautrā misijā to atrast.
Rotaļlietu izvēle
Izvēlieties rotaļlietas apdomīgi! Mūsdienās daudzas rotaļlietas ir aprīkotas ar pogām, gaismām, mūziku vai kustību elementiem, ļaujot bērnam apgūt jaunas sajūtas. Tomēr bērnu attīstības speciālisti uzsver, ka nevajag pārspīlēt ar interaktīvajām rotaļlietām, lai tās nepanāktu pretējo efektu. Jo vairāk dara rotaļlieta, jo mazāk jārīkojas bērnam. Ja mazais var sēdēt un skatīties, kā rotaļlieta ,,uzstājas”, tā drīzāk ir izklaidējoša, ne izglītojoša mantiņa. Ārsti uzsver – centieties izvēlēties rotaļlietu, ko iespējams izmantot dažādi. Bērniem patīk izjaukt, salikt, izņemt, ielikt un konstruēt. Svarīgi atcerēties, ka darbošanās ar rokām attīsta bērniņa smadzenes un runas spējas.