Attīstoši vingrinājumi mājās – jautrās rociņas
Zinātnieki apgalvo, ka mazuļa intelekts atrodas viņa pirkstu galos.
Vienkāršākās bērnu roku motorikas prasmes ir sīko muskuļu kustīgums, spēja veikt tādas darbības, kurām ir nepieciešama precīza acu un roku kustību koordinācija. Sīko motorikas prasmju attīstība ir tieši saistīta ar bērna runas attīstību, kā arī ar viņa uzmanību, garīgo, intelektuālo un radošo darbību.
Lūk, daži “Jautro rociņu” vingrinājumi, ko varat veikt kopā ar savu mazuli. Tiem nepieciešamas tikai Jūsu un Jūsu mazuļa rokas, un labs noskaņojums. Šos vingrinājumus var veikt jebkurā vietā un laikā. Piemēram, varat apsēdināt bērnu uz paklājiņa vai novietot viņu sev starp kājām, izveidojot ligzdiņu – mazuļiem tas patīk.
Tad parādiet viņam, kā ar rokām var izveidot attēlus.
Sākt ir vienkārši – sākumā kustības parādiet pats, kā spēlējoties. Kad mazulis redzēs, ka Jums šī spēle patīk, viņš labprāt atkārtos kustības. Atkarībā no bērna vecuma varat viņam palīdzēt izveidot šīs formas ar pirkstiem. Bērni, kuri ir vecāki par divarpus gadiem, roku kustības var atkārtot paši, tomēr, ja piedalīsies arī vecāki, tas visiem radīs lielāku prieku.
Veiciet šos vingrinājumus 5 līdz 10 minūtes atkarībā no bērna vecuma. Vislabāko progresu redzēsiet, vingrinoties katru dienu.
1.Sveces
1. attēls: Iededziet sveci
2. attēls: Sveces izdziest un pirksti savelkas dūrē
Cita iespēja
1. attēls: Ir nakts. Iededziet sveces, kad iestājas nakts!
2. attēls: Ir redzama saule! Nopūtiet sveces, kad uzaust saule!
2.Zieds
1. attēls: Zieda pumpurs. Ar abām rokām izveidojiet “pumpuru”, saspiežot roku locītavas kopā un ieliecot pirkstus uz iekšu.
2. attēls: Zieda pumpurs. Lēnām atlaidiet pirkstus, stiepjot tos uz augšu un saspiežot plaukstas kopā.
3. attēls: Zieds. Saule aust – zieds plaukst! (Roku locītavas paliek saspiestas kopā, pirkstiem izstiepjoties un izplešoties.)
4. attēls: Atpakaļ gultā. Saule noriet – zieds aizveras. (Pirksti atgriežas sākotnējā stāvoklī.)
3. Dzenis
1. attēls: Tuk-tuk-tuk, tuk-tuk-tuk (Viegli pasitiet labās rokas dūri pa atvērtu kreisās rokas plaukstu.)
2. attēls: Dzenis kokā. Saspiediet labās rokas pirkstgalus kopā kā dzeņa knābi, paceliet kreiso roku, izpletiet pirkstus kā “vēdekli”, attēlojot koku.
3. attēls: Tuk-tuk-tuk pie šķūnīša. Ar pirkstiem kā dzeņa knābi piesitiet pie kreisās rokas plaukstas.
4. Bruņurupucis
1. attēls: Bruņurupucis dzīvo mājiņā. Nolieciet dūres uz galda vai ceļa, lēnām piesitot.
2. attēls: Izbāž ārā galvu. (Izbāziet no dūres locītavām saliektus rādītāja pirkstus, attēlojot galvu.)
3. attēls: Un atkal to paslēpj! (Paslēpiet pirkstus atpakaļ)
5. Satikšanās
Katrā dzejoļa rindiņā mazulis vienu pēc otra savieno labās un kreisās rokas pirkstus, sākot ar mazo pirkstiņu.
1. attēls: Ņau-ņau. Satiekas divi kaķēni (kad mazie pirkstiņi tiek salikti kopā).
2. attēls: Vau-vau. Satiekas divi kucēni (zeltneši).
3. attēls: Īīīāāā-īīīāāā. Satiekas divi kumeļi (vidējie pirksti).
4. attēls: Rrrr. SATIEKAS DIVI TĪĢERĒNI (rādītājpirksti).
5. attēls: Mū-mū-mū. Satiekas divi teliņi (īkšķi).
6. Mēnesgājējs
Bērns ar abām rokām novieto pirkstu spilventiņus uz galda, paceļot plaukstas.
1. attēls: Skat, kā tas brauc. Bērns sāk spert mazus solīšus ar labo roku.
2. attēls: Un neapstājas. Bērns vispirms sper mazus solīšus ar labo roku, pēc tam – ar kreiso.